keskiviikko 13. toukokuuta 2026

Euroviisu-uupumusta

 En ole mikään viisuintoilija, mutta miten siinä nyt kävi, että eilen jumituin katsomaan. Yllätyin, miten jotkut esitykset oli aika tyhjänpäiväisiä ja jotkut taas hyviä. Jotenkin sana euroviisu tarkoittaa minulle jotain turhaa. No, Käärijästä tykkäsin ja tykkään, lähinnä elämänasenteen ja haastatteluissa kuultujen mielipiteiden takia. Lordi oli silloin aikanaan suosikkini ja silloin kyllä seurasin. Nyt Pete Parkkosesta olen pitänyt alusta lähtien, ehkä enemmän siitä Pikku-Petestä, jolla oli pitkä, paksu tukka ja rock meininki. Kaunista katsottavaahan hän on edelleen ja tietenkin hyvin seksikäs. Linda ei varsinaisesti koskaan kuulunut lempiesiintyjiini, mutta viulua hän osaa soittaa. Heidän esityksensä on hyvä, hyvin tehty, näyttävä, mutta voittoon suhtaudun suurella epäilyksellä. Liikaa hypetystä, liikaa ennakkosuosiota, liian laskelmoitu, hiottu, liian euroviisu. Toki toivon, että voittaisivat, mutta enemmän toivoin Käärijän voittoa.
(ja ketähän nyt kiinnostaa minun toiveeni)
 

Valvomisen takia nyt väsyttää, reilu 5 tuntia unta ei riitä minulle. Fizban herätti, enkä enää nukahtanut uudelleen, joten lähdettiin lenkille. Nyt juon aamukahvia silmät sikkurassa. Taitaa olla päikkärit jossain välissä edessä. Kun en vielä nukahda, ajattelin sukeltaa kaappeihin, laatikoihin, hyllyihin keräämään kierrätyskeskukseen menevää roinaa, ajatus, jota usein ajattelen, mutta koskaan en toteuta. Josko tänään. Ulkona on kyllä minun mieleinen sää eli pilvinen, joten voisin ulkoillakin, vaikka käydä siellä kasvimaalla hakemassa pois välineitä, joita vein sinne, kun kuvittelin vielä tekeväni jotain. 
 

 Tästä paikaltani näen tällaisen erisävyisen vihreän latvuksen. Selitys on kaksi eri puuta. Taempi on koivu, jonka alkuvihreys on tuollaista kellertävään vivahtavaa. Sitä harvoin tulee ajatelleeksi tai katsoneeksi, mutta muistan yhden kevään, kun iski kylmä takatalvi ja istuskelin autossa matkalla kurssille ja kurssilta pois. Kylmä kausi kesti koko kurssin ajan ja kaikki tienvieren koivut pysyivät kellanruskean sävyn peitossa. Se oli outoa.
 

 Eilen kävin vaihteeksi Hyvinkäällä valittamassa elämääni. Minullehan se teki hyvää, mutta pitäisi muistaa ajatella kuulijaakin ja keksiä jotain kivaa sanottavaa.
 

 Sunnuntaina oli äitienpäivä. Sain pari hienoa kirjaa, kukkapuskan ja mätiä ja smetanaa, siis herkkuja.
---
Nyt on kahvi juotu. Voisin käydä hetken kirjahyllyä läpi ja kömpiä sitten nukkumaan.
 

20 kommenttia:

  1. Sama täällä. Minäkin valvoin ja ihailin esitystä. Vahtasin myös siinä sivussa siilien ruokakuppia. Kaksi kissaa kävi kuppia haistelemassa ja sai äkkilähdön minulta. Harmittaa nuo irtokissat kaupunkialuella

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minuakin harmittaa irtokissat, mutta silti naurattaa tuo tilanne, että kissa huomaa ruokakupin ja haltioituu tarjonnasta 😂

      Poista
    2. Irtokissoja on yllätävän paljon. Minulle maalla eläneelle kissat ovat luontevasti vapaita. Mutta niinhän koiratkin olivat silloin lukuunottamatta muutaman kuukauden kiinnipitoaikaa. Nyt olen kyllä kissoistakin sitä miletä, että vain hihnassa ulkoilua.

      Poista
    3. Olen Kotitontun kanssa samoilla linjoilla kissoista ja koirista: minun lapsuudessa kissat kulki yöt pyydydtämässä hiiriä ja aamulla oli saalis mummolan portailla ja kissa reporankana nukkumassa portaiden alla.
      Ihailen Sartsan kissatarhaa: tilaa on ulkoilla ja kulkukin taitaa olla aika vapaata sisältä tarhaan ja takaisin - ja mökillä sama juttu.
      Meillä saa naa naapurin Kapu käydä kylässä (pihalla), mutta kun nään ensimmäisen linnun suussaan, saa sellaiset lähdöt, ettei uskalla vilkaistakaan meidän suuntaan...

      Poista
  2. Euroviisuista ollaan aika pitkälti samoilla linjoilla. Peteähän katselisi vaikka ja kuinka ja Lindan viulun soitto on - musiikista mitään ymmärtämättömälle nykytermillä huikeaa.
    Siis minä kuuntelen musiikkia ns. sellaisenaan: joko tykkään tai en tykkää. En kuuntele sitä onko kaikki nuotit kohdallaan tai sopiko tuo nuotti tuohon tai tuohon.
    Eilisiltaista lähetystä odotellessa Mursu etsi netistä kaikki Suomea edustaneet kappaleet - emme kuunnelleet - ja kyllä niistä muistoja tuli.
    Teräsbetonin Missä miehet ratsastaa sai aikanaan kertosäkeeseen uudet sanat ystävän pojalta:
    "Missä miehet ratsastaa
    siellä lampaat ei voi laihduttaa"

    Pärjäilehän Kotitonttu - minä jatkan pistelyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teräsbetoni oli minusta silloin aikanaan vähän koominen. Tykkään kyllä edelleen ja tykkäsin silloinkin, mutta sanojen mahtipontisuus ja laulajan hentoisuus vaikuttivat hiukan yhteensopimattomilta.

      Poista
    2. Se siitä varmaan "hyvän" tekikin.
      Jarkko Ahola edelleen suosikkini - nyt kun osaa oikein laulaakin. Ääntäkin löytyy.

      Poista
    3. Jarkko Ahonen on kyllä hyvä.

      Poista
  3. Viisuja tuli katsottua sivusilmällä.
    Käärijä on kyllä the best, fanitan!

    Pilvistä, mutta hiostavaa. Onneksi kohta pääsee päiväunille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päikkärit on parasta elämää. Kiva huomata, että Käärijä on monen muunkin suosikki.

      Poista
  4. Minä sain aamulla kissaherätyksen. Silmät sikkurallaan mietin, miltä mahtaa tuntua illalla iltavuoron jälkeen... ehkä siitäkin taas selvitään.
    Teräsbetoni oli tosi hyvä, vaikka se vaikuttikin aluksi vähän epäsopivalta. Se kuulostaa edelleen hyvältä, kun sen kuulee.
    Eilen tuli puhetta hiustenlaitosta ennen esiintymistä. tuli mieleen, että Peten hiukset taitavat muistuttaa Harri Potterin hiuksia, kasvavat vuorokaudessa pituutta ja kähertyvät. toisten hiuksia kiharrellaan, häneltä tasoitellaan 😁
    Toisessa semissä on minusta enemmän hyviä kappaleita odotettavissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi ei tartte yövalvomisten jälkeen mennä töihin. Päikkärit kunniaan. Petellä on ihana tukka!

      Poista
  5. Minä en jaksanut valvoa ja seurata ensimmäistä semifinaalia, mutta pidin unessa peukkuja. Kiva, että Suomi on finaalissa. Toivotaan hyvää sijoitusta.

    VastaaPoista
  6. Käärijä oli kiva. Euroviisuja en yleensä seuraa enkä edes huomaa ellei joku blogissaan mainitse 😎

    VastaaPoista
  7. Jäi kisa katsomatta, en vaan jaksanut valvoa. Oon melkoisessa köhässä (miesflunssassa). Toivon, että lauantaina jaksaisi katsoa kisat. Komea ja hiottu setti Petella ja Lindalla, mutta ei ole Käärijän voittanutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävää tuollainen miesflunssa. Pidetään peukkuja Petelle ja Lindalle.

      Poista
  8. Joku kumma valvomisen aika on ollut viime viikkoina, ei oikein jaksa jos jotenkin nukkuu 6 h yössä. Viime yönä nukuin 7 h, niin tuntuu jo vähän paremmalta.

    Kyllä katsoin ekan karsinnan, siihen asti kun Pete ja Linda esiintyivät, toista katsoin vähän aikaa. Kyllä se finaali on katsottava, jonnekin asti...Täällä on kumma taipumus joka kerta veikata että Suomi voittaa, kyllähän sen voi haluta. Mutta saa nähdä, ei se riipu suomalaisista voitetaanko.
    Tottakai tykkään Petestä, olen käynyt kerran Pihtiputaalla :D Elämäjärvellä muistaakseni tanssittiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en edes yrittänyt katsoa toista karsintaa, mutta yritän taas finaalia. Minusta on hyvä, että suomalaisten mielestä oma kappale on paras. Kannustaa esittäjiä. Lopputulostahan ei voi kukaan tietää. Sen näkee sitten. Toivottavasti Pete ja Linda sijoittuvat hyvin.

      Poista